Pomagamy dzieciom sprostać wymaganiom stawianym w szkole.
(oprac. pedagog mgr Anna Lepa)

Obecnie obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego objęte są wszystkie sześciolatki, w celu wyrównania szans edukacyjnych. Każde dziecko jest inne, wychowywane jest w innych warunkach rodzinnych, inne czynniki wpływają na jego rozwój.
Czynniki które maja duży wpływ na funkcjonowanie w szkole to;
- stan zdrowia,
- rzeczywista data urodzenia( styczeń, grudzień),
- dojrzałość emocjonalna, społeczna i fizyczna, zakres osobistych doświadczeń życiowych dziecka ,
- poziom możliwości intelektualnych,
Powodzenie w nauce szkolnej i szkole mają te dzieci, które osiągnęły gotowość szkolną. Gotowość ta nie przychodzi samorzutnie wraz z osiągnięciami wieku 7 lat, ale jest wynikiem osobistych doświadczeń życiowych dziecka.

Z obserwacji oraz praktyki pedagogicznej nauczycieli przedszkoli wynika ,że większość dzieci rozpoczynających naukę szkolną mieści się w granicach norm dla wieku i jest w miarę harmonijny. Jest zawsze pewien procent dzieci, które wykazują odmienne tempo rozwoju. Są wśród nich dzieci o rozwoju globalnie przyspieszonym, globalnie opóźnionym, a także z dysharmoniami rozwojowymi czyli fragmentarycznymi deficytami w rozwoju np.
- niską sprawnością grafomotoryczną, dziecko przejawia trudności w odtwarzaniu
wzorów, szlaczków
- zaburzoną percepcją wzrokową(utrudnione zapamiętywanie liter, cyfr, stąd kłopoty
z uczeniem się czytania a w konsekwencji pisania,
- zaburzoną percepcją słuchową- niski poziom dokonywania analizy i syntezy głoskowej,
sylabowej.
Aby określić czy takie trudności jakie przejawia dziecko nie są wynikiem wady wzroku, czy też wady słuchu , wskazane jest przeprowadzenie najpierw badań lekarskich aby wykluczyć przyczynę.
Wada wzroku to jest nie tylko nieprawidłowe spostrzeganie, ale także kłopoty z wykonywaniem prac plastycznych, a w szkole z pisaniem i czytaniem, dlatego w przypadku ujawniających się takich trudności warto sprawdzić wzrok.
Wada słuchu- dziecko które nieprawidłowo słyszy (z niedosłuchem) ma kłopoty z prawidłowym realizowaniem głosek, a więc prawidłowym wymawianiem słów, a także dokonywaniem analizy i syntezy głoskowej w konsekwencji z prawidłowym pisaniem.
Gdy zostaną wykluczone medyczne przyczyny trudności, wskazane byłoby wykonywanie badań psychologiczno- pedagogicznych w kierunku specyficznych trudności.
O powodzeniu dziecka w szkole decyduje gotowość społeczna-emocjonalno tj;
- prawidłowe reagowanie na bodźce, umiejętność i zdolność uczestnictwa w zajęciach zespołowych.
- zdolność koncentrowania uwagi, skupienie się na zadaniu, wytrwałość, a także opanowanie roztargnienia, pobudzenia na czas lekcji (takich doświadczeń dostarcza każdemu dziecku przedszkole).
- umiejętność współżycia z innymi dziećmi
- zdolność do podejmowania czynności zmierzających do określonego celu i doprowadza ich do końca, mimo napotykanych przeszkód( np. czytanie, pisanie, uczenie się tekstu
i zapisywanie go jako pisanie z pamięci.

Wpływ niedojrzałości emocjonalnej na naukę i wyniki nauczania ujawnia się u dziecka
- problemem z funkcjonowaniem w roli ucznia i niemożność z wysiedzeniem w ławce,
- kłopoty z utrzymaniem uwagi,
- uleganie mimowolnym bodźcom(wszystko rozprasza),
- dystans względem rówieśników lub nadmierna lepkość,
- nieumiejętność współpracy w grupie( ja sam, bądź nie podejmowanie współpracy),
- niska odporność na niepowodzenia, trudne zadania ( zdarza się, że dziecka wycofuje się bądź nie podejmuje takich zadań,
- brak osiągania sukcesów może doprowadzić do blokady emocjonalnej, a w konsekwencji do zniesienia motywacji do nauki , podejmowania wysiłku intelektualnego.
Niedojrzałość emocjonalna może ujawniać się poprzez różnorodne objawy somatyczne;
- moczenie nocne,
- bóle brzucha,
- tiki,
- jąkanie,
Czasami ma także wpływ na rozwój osobowości np; niskie poczucie własnej wartości, ( ja i tak tego nie potrafię, przygnębienie, zniechęcenie bądź agresja.

Praktyczne wskazówki w przygotowaniu dziecka do roli ucznia, mające wpływ na powodzenie i dobre samopoczucie w szkole;
- samodzielność w czynnościach samoobsługowych (rozbieranie się , ubieranie, porządkowanie ubrań)
- kontrolowanie potrzeb fizjologicznych oraz samodzielność w tym zakresie,
- zahartowanie, odporność na choroby i zmęczenie,
- sprawność narządów zmysłu ( wzrok ,słuch) oraz narządów artykulacyjnych(mowa),
- dobra ogólna sprawność ruchowa i manualna oraz orientacja przestrzenna(lewo, prawo, u góry, na dole ,na , pod, w, itp.)
- wytrwałość i obowiązkowość,
Co powinien umieć, wiedzieć 6 – latek idąc do szkoły.
1. Imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice, pory roku, dni tygodnia.
2. Umieć posługiwać się przyborami do rysowania, malowania, pisania szlaczków( nie wychodzić za linie, umieć nazwać treść rysunku , nadać tytuł).
3. Ciąć nożyczkami, lepić z plasteliny.
4. Dobierać w pary jednakowe obrazki, litery, sylaby, umieć klasyfikować wg określonej cechy, zasady, wielkości czy też przeznaczenia np. owoce, zwierzęta , pojazdy, przybory szkolne.
5. Zauważać różnice w dwóch pozornie jednakowych obrazkach, różnicować litery
o podobnych kształtach p, b, d, g, u, n, m, w, ł, t.
6. Powinno znać obraz graficzny i nazwy 22 liter oraz podejmować próby
czytania prostych wyrazów, zdań.
7. Przeliczać w kolejności do 10 lub 20 oraz umieć nazwać cyfry od 0 do 10 oraz powinno umieć określić ilość elementów , dokonywać prostych działań na dodawanie, odejmowanie na konkretach.
8. Wyróżniać głoski na początku, na końcu wyrazu , a także dokonać analizy i syntezy w słowach.
9. Rozróżniać głosy dobiegające z otoczenia, zróżnicować dwa pozornie jednakowe słowa np. koza- kosa, kaszka –kaczka, buty- budy.
10. Podzielić słowa na sylaby , wyróżnić słowa w zdaniu.
11. Opowiedzieć treść obrazka, bajki, posługując się mową zdaniową.
12. Uważnie słuchać przez dłuższą chwilę treść bajki , opowiadania lub muzyki.
13. Wykonać podstawowe czynności samoobsługowe.
14. Wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne.
15. Orientować się w schemacie ciała i przestrzeni, od lewej do prawej, u góry, na dole itp.
16. Zgodnie bawić się z rówieśnikami , doprowadzać rozpoczętą do końca, a w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej.
17. Sprawnie działać , umieć się podporządkować .
Jeżeli zauważymy niepokojące zachowania , trudności dziecka lub taką informację przekazuje nam nauczyciel i proponuje badanie psychologiczno- pedagogiczne w poradni, wskazane jest przeprowadzenie takiego badania. Aby rzetelnie określić jakie dziecko ma trudności, jaka jest ich przyczyna, i na co szczególnie zwrócić uwagę aby skutecznie dziecku
pomóc.
Ważne w pracy z dzieckiem.

- cierpliwość, (czasami trzeba kilkukrotnie powtórzyć, wytłumaczyć),
- konsekwencja-wobec siebie i dziecka np. teraz rysujemy a po skończonej pracy
oglądamy telewizję, (przestrzegamy ustalonych zasad),
- systematyczność - jeżeli dziecka z czymś sobie nie radzi , częściej taką czynność
powtarzamy, utrwalamy,
- wymagania dostosowane do możliwości dziecka,
- nie wyręczajmy dziecka –samo ma zdobywać doświadczenia, które potem są sprawdzone
w różnorodny sposób w szkole.

   
 

 

Strona główna | Kadra | Rejon działania | Oferta | Aktualności | Akty prawne | Wzory druków | Wskazówki do pracy | Warto przeczytać | Linki | Galeria
Created by Cybermedia.pl






Administration by



[2010-2017]